Skip to content

Waarom je uitstelt, en hoe je ermee stopt

Waarschijnlijk heb je zo ongeveer alles al geprobeerd om van je uitstelgedrag af te komen. Met elke nieuwe productiviteitstip die je op internet tegenkomt, krijg je weer een beetje hoop.

Maar tot nu toe liep je met elke timemanagementmethode, elke todo-app en elke mooie planner weer tegen hetzelfde aan: het maakt niet uit hoe je je werk indeelt. Er komt altijd een moment dat je aan een klus wilt beginnen, en het Echt. Niet. Lukt. om die eerste actie op je lijstje te doen.

Ik verzeker je dat ook jij zelfdiscipline kunt ontwikkelen. Het maakt niet uit hoeveel je al geprobeerd hebt. Je kunt veranderen, hoe erg je uitstelgedrag ook is.
En nee, je hoeft jezelf niet te dwingen om je werk te doen.

FEEL THE FEAR AND DO IT ANYWAY?

Toch denk je misschien dat dát jouw probleem is: dat je niet goed bent in jezelf dwingen om in actie te komen. Veel uitstellers denken dat ze te weinig wilskracht hebben, of lui zijn. Ze zijn niet in staat om te doen wat ze van plan zijn, omdat ze zich laten tegenhouden door hun angst, stress, overwhelm of weerstand. Maar: er is niets mis met je.

Dat je weg wilt van die akelige gevoelens, dat is geen probleem dat opgelost moet worden. Het is juist een teken dat jouw menselijk brein en lichaam perfect werken. En jezelf dwingen, door dat soort gevoelens heen pushen, dat is mega-vermoeiend. Daar zijn wij mensen niet voor gemaakt. Echt. Niemand houdt dat lang vol (burn-out, anyone?).

DE GEMAKKELIJKSTE MANIER OM TE STOPPEN MET UITSTELLEN

Als je erachter komt waarom je niet doet wat je van plan bent, dan kun je daar een oplossing voor vinden en zo de oorzaak van je uitstelgedrag wegnemen. En als er geen reden meer is om uit te stellen, dan ga je dus vanzelf doen wat je van plan was. Appeltje eitje. Wilskracht is overbodig.

DE OORZAAK VAN JOUW UITSTELGEDRAG

Hoe kom je erachter waarom je uitstelt? Er is maar 1 manier om daar achter te komen: vraag het jezelf. “Waarom voel ik me zo gestrest?” Of: “Waarom voel ik zoveel weerstand?”

Dikke kans dat je eerste antwoord gaat over de klus, of je todo-list. Maar je todo-list heeft geen magische krachten waarmee het je gevoelens beïnvloed. Het is gewoon een velletje papier met inkt. De betekenis die jij daaraan geeft, heeft eigenlijk niks te maken met het papiertje zelf. En dat is dus goed nieuws! Jij hebt 100% invloed op de interpretatie die jij geeft aan het feit dat er een velletje papier met inkt voor je ligt.

Het papier veroorzaakt niet hoe je je voelt en wat je doet. Wat dan wel? Stel een vervolgvraag zoals “Waarom voel ik me gestrest als er een velletje papier met inkt voor me ligt?” Doe dat net zolang tot er geen ‘magische krachten’ meer nodig zijn om je antwoord te verklaren.

Je komt dan uit bij een gedachte, de interpretatie, de betekenis die jij geeft aan datgene dat bestaat in de wereld. Waarschijnlijk klinkt dat ongeveer zo:

Ik weet niet hoe ik dit moet aanpakken.
Het moet wel goed zijn.
Ik heb te weinig tijd.
Mijn baas gaat boos op me zijn.
Dit is saai.
Dit is te moeilijk.
Ik heb teveel te doen.

Het is compleet logisch dat je je afschuwelijk voelt als je dit soort dingen denkt.
Wat een geweldig systeem toch, je lijf en je brein, dat ze je beschermen door je zo snel mogelijk uit die akelige situatie te halen! Wat fantastisch dat je een heel sterke drang krijgt om iets anders te doen, in een poging je minder afschuwelijk te laten voelen.
Een computerprogrammeur zou zeggen: uitstelgedrag is geen bug, het is een feature!

Wil je ondanks deze kleine ode aan het uitstelmechanisme, tóch nog steeds liever af van je uitstelgedrag? 😉
Dan hoef je dus maar 1 ding te doen: je gedachten onderzoeken en vervolgens aanpassen. (oké, technisch gezien zijn dat 2 dingen…)

MAAR SANNE, IK DENK HELEMAAL NIETS

De mensen die ik coach zeggen vaak: “die gevoelens die heb ik allemaal wel, maar die komen gewoon op zodra ik aan het werk wil gaan. Ik denk er echt niks bij.”

Dat komt doordat gedachten zo snel en automatisch komen, dat je ze niet eens opmerkt. De oplossing is nieuwsgierig te blijven naar je nare gevoel, en waarom je het hebt. Als je het de tijd geeft, wordt je je steeds vaker bewust van de gedachten die dat gevoel veroorzaken.

BYE BYE UITSTELGEDRAG!

Als je eenmaal welke onplezierig voelende gedachten je spontaan hebt gedacht, dan kun je die spontane gedachtes vervangen door weloverwogen, zelfgekozen gedachtes die je een beter gevoel geven. En als je je beter voelt, heb je minder reden om van je klus weg te vluchten. Zo wordt het ineens een heel stuk minder lastig om te doen wat je je voorneemt.

De oplossing is simpel, maar het werkelijk doen is niet altijd makkelijk. Kun je wel wat hulp gebruiken om dit te gaan toepassen? Ik help je graag!

Tijdens een gratis Waarmaaksessie bespreken we waar je nu staat, wat je doel is en welke obstakels ervoor zorgen dat je dat doel nog niet bereikt hebt.

Na deze gratis sessie weet je wat je volgende stappen zijn, en of het nuttig voor je is om deelname aan het WaarmaakLab daar een onderdeel van te laten zijn.

Stuur me een berichtje via de knop hieronder, en dan plannen we jouw gratis Waarmaaksessie in.