Skip to content

Weg met alles-of-niets

Het is normaal menselijk gedrag om dat waar je geen zin in hebt voor je uit te schuiven. Uitstellen wordt pas een probleem als je het combineert met alles-of-niets denken.

Waarschijnlijk denk je om 10.15 uur al: ”ik ben niet om 9.00 uur begonnen aan die klus, dus ik ben een uitsteller, dus ik ga morgen een nieuwe poging doen om productief te zijn.”
Terwijl je nog een hele dag voor je hebt! Hoe erg is dat uurtje vertraging nou helemaal?

De oplossing? Je labjas aantrekken. Channel je inner-scientist.
In plaats van “laat maar”, kun je om 10.15 uur ook denken “mm, ik had gedacht dat dit alles me zou helpen om om 9 uur aan de slag te gaan. Maar die hypothese is blijkbaar niet correct. Ik vraag me af wat ik over het hoofd zie.”
En zodra je daar een antwoord op hebt, doe je een nieuw experiment.

In plaats van “het is me niet gelukt” denk je “ik vraag me af op welke manier ik dit voor elkaar ga krijgen”.

Blijf in actie, blijf je plan bijstellen, blijf nieuwe manieren verzinnen. Net zo lang tot je het gewenste resultaat hebt gehaald.

Alles-of-niets gaat het raam uit, zodra je deze twee shifts maakt:

Shift 1: Je huidige poging is niet “alles”

Je gaat niet vanaf morgen de meest productieve mens op aarde zijn. Dit plan gaat waarschijnlijk niet het ultieme resultaat opleveren.

Dat betekent natuurlijk niet dat je er überhaupt niet aan hoeft te beginnen. Dit experiment gaat je heel veel informatie opleveren, over jezelf, over hoe jij werkt. Dat kun je gebruiken als bouwsteen voor je uiteindelijke succes.  
Ik weet zeker dat je gaat bereiken wat je wilt bereiken. Beetje bij beetje. Vestig alsjeblieft niet al je hoop op je nieuwste plan.

Shift 2: Eenmaal begonnen kun je nooit meer op “niets” uitkomen.

Dat je huidige plan niet het gedroomde resultaat oplevert, betekent niet dat je nu weer terug bij af bent. Je hebt een stap vooruit gezet.

Zeggen dat je een poging hebt gedaan en dat je morgen een nieuwe poging doet helpt je niet. Je bent op reis, het is een groot experiment, het is één grote poging. Misschien wil je even pauze, prima. Maar het is niet voorbij, het is niet verloren, je bent niet gestopt, je hoeft niet opnieuw te beginnen.

Hoeveel actie ben jij bereid te nemen voor dit resultaat? Hoeveel experimenten ben jij bereid te doen?

Ben je bereid om  het resultaat van je 30-dagen-doel op dag 32 te behalen? Of gooi je op dag 28 de handdoek in de ring?

Laat je verwachtingen los over hoe het zal gaan.
Committeer je aan het resultaat.
Houd vol tot je het bereikt hebt.