Skip to content

De (on)zin van positieve affirmaties bij uitstelgedrag

Ik leer mijn klanten te zien hoe hun gedachten en emoties hun gedrag veroorzaken. Aangezien wat je doet en hoe je het doet bepaald welk resultaat je bereikt, zeg ik dus dat je gedachten je resultaten bepalen. Positieve affirmaties kunnen dus helpen om van je uitstelgedrag af te komen.

Je zou dat creëren van resultaten door je gedachten ‘manifesteren’ kunnen noemen. Maar dat wil niet zeggen dat alle omstandigheden in je leven door jou zijn gecreëerd. Je creëert je resultaten, dat is slechts een subset van alle omstandigheden. Op de meeste dingen heb je geen invloed.

Gedachten zijn ook niet ‘gevaarlijk’ of ‘giftig’. Het zijn gewoon maar wat verhaaltjes die je jezelf over de werkelijkheid vertelt. Door alleen iets rottigs te denken ‘manifesteer’ je heus niet meteen een rottig resultaat. Daar is eerst heel veel ‘aligned’ actie voor nodig.

Als een gedachte op zichzelf niet zoveel verschil maakt, is het voor het creëren van positieve resultaten dus ook niet nodig om alleen maar positief te denken.

Waarom positieve affirmaties niet werken

Wat mij vaak tegenstaat bij affirmaties is dat ze nogal extreem blij en positief zijn. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar als ik tegen mezelf zeg “ik ben succesvol in alles wat ik doe” denk ik meteen aan de pot jam die ik gister niet open kreeg en aan hoe die toen uit m’n handen glipte en op de grond kapot viel…

Ik ben groot voorstander van het oefenen van nieuwe gedachten. Dat zou je ook affirmaties kunnen noemen. Maar als je zo’n gedachte niet echt gelooft, wordt het een soort bezwering. IJdele hoop, tegen beter weten in. Misschien zeg je er zelfs onbewust “maar niet heus” achter, zoals ik in het voorbeeld met die pot jam eigenlijk deed. Hoe dan ook: dat soort affirmaties werken vaak averechts.

Wat wél werkt, is iets herhalen dat je werkelijk gelooft, maar dat misschien nog niet automatisch als eerste in je op komt.
Dan zorgt de herhaling ervoor dat je er echt van overtuigd raakt.
Het is handig om een negatieve gedachte te vervangen door iets dat neutraal is. Dat voelt meestal geloofwaardiger dan iets heel positiefs.
Om een leuk leven te hebben is het ook echt niet nodig om alles fantastisch en Tell Sell A-ma-zing te vinden. Neutraal is prima.

Positieve gedachten oefenen

Eerlijk gezegd vind ik het herhalen van dezelfde zinnetjes vaak een beetje saai en onthouden wat ik aan het oefenen ben vind ik nogal een gedoe. Uiteindelijk doe ik het niet en als ik niet oplet krijg ik zo’n zeurderig uitstel-gevoel. Zo leiden positieve affirmaties dus juist tot uitstelgedrag, aargh!

Soms gebruik ik een app zoals “I am” om me aan mijn eigen zinnetjes te herinneren. Een post-it op de spiegel is ook wel nuttig als reminder soms.

Maar wat voor mij het beste werkt, is om mijn brein de opdracht te geven om bewijs te vinden voor de nieuwe gedachte. Een lijst met voorbeelden, maakt het gemakkelijker erin te geloven.
Je kunt een vraag stellen of zoiets denken als “ik ben benieuwd of er situaties zijn waarin ik precies doe wat ik van tevoren gepland had”.
Zo’n soort vraag of een uitnodiging om nieuw bewijs te ontdekken, suddert nog heel lang door. Positieve affirmaties oefenen hoef je dan dus niet op je to-do lijstje te zetten.

Hoe kun jij je brein voor je laten werken? Welke zoekopdracht geef je jezelf deze week?