Skip to content

Doen waar je geen zin in hebt

Met mijn klanten werk ik toe naar een situatie toe waarin ze loskomen van alles dat ze ‘moeten’ en de weerstand die daarbij hoort.
Het voelt veel lichter om alleen nog maar te doen wat je wil doen. Bovendien is het gemakkelijker om te beginnen aan iets dat je werkelijk wilt doen.

Maar… zelfs als je alleen nog maar doet wat je wil doen, zijn er momenten waarop je geen zin hebt.

Een simpel voorbeeld om het verschil duidelijk te maken:
Ik vind het fijn als ons aanrecht leeg is en dat ik een schoon glas uit de kast kan pakken als ik dorst heb. Ik wil dus graag dagelijks de vaatwasser in- en uitruimen. Het moet niet. Als ik iets anders prioriteit geef, voel ik me niet schuldig over de vaat. Ik mag elk moment kiezen of ik het doe of niet, maar dit is iets dat ik wil doen. Toch heb ik met grote regelmaat totaal geen zin om van de bank af te komen.

Hoe krijg je jezelf dan zover dat je het tóch gaat doen?  

Erken hoe je je voelt

Proberen je tegenzin weg te stoppen of te verdoven laat het niet verdwijnen. De kans is groot dat je uiteindelijk een paar onprettige emoties opgestapeld hebt. Boos zijn op jezelf omdat je weerstand voelt maakt het er niet beter op.

Erken dus dat je geen zin hebt en maak daar ook geen probleem van.

Dat kan zo simpel zijn als “Ik voel weerstand en dat is oké.” Of zoiets als “volkomen logisch dat ik liever op de bank blijf zitten.”

Stop het verhaal

Waarschijnlijk gaat je brein een heel verhaal ophangen over waarom het beter is om te stoppen. Hoe zielig je bent. Dat je heus al wel genoeg gedaan hebt. Dat rust ook belangrijk is. Misschien geef je andere mensen de schuld.

Het is oké dat er van dat soort gedachten naar boven komen. Je hebt er bovendien helemaal geen controle over. Je brein doet wat breinen nu eenmaal doen.

Waar je wel controle over hebt, is in hoeverre je in het verhaal meegaat. Je kunt loskomen uit de dramaserie die in je gedachten wordt afgespeeld, door in de rol van waarnemer of verteller te stappen.

Probeer eens zoiets: “dank voor je input brein, ik neem het nu weer over” of bijvoorbeeld “ik heb de gedachte dat ik ook altijd degene ben die de afwas moet doen”.

Stimuleer je brein een ander verhaal te vertellen

Vertel een nieuw verhaal, zodat je brein daar als vanzelf op kan voortborduren. Dat werkt het best als het nieuwe verhaal interessant, meeslepend of aantrekkelijk klinkt. Het helpt als je jezelf herinnert aan de achterliggende behoefte of het uiteindelijke resultaat. De vaatwasser uitruimen bijvoorbeeld, is een stuk minder aanlokkelijk dan mezelf even van schone glazen voorzien.

Een simpel mantra-achtig zinnetje kan ook helpen: “Zo, nu ga ik lekker aan de slag.”

Niet willen versus geen zin hebben

Het kan soms lastig zijn om te bepalen of je aan het uitstellen bent, of dat je bijvoorbeeld jezelf de rust gunt die je echt nodig hebt of dat je ineens merkt dat de actie die je je had voorgenomen helemaal niet bij jou en je doel past.

Maar ja, hetzelfde argument kan de ene dag een goede reden zijn en de andere dag een smoesje. Hoe weet je nou wat er aan de hand is? Je komt erachter door nieuwsgierig te kijken naar wat er aan de hand is en zo objectief mogelijk af te wegen of je de argumenten die je aandraagt je aanstaan.

Je gaat jezelf alleen eerlijk vertellen wat er aan de hand is, als je het gevoel hebt dat je jezelf die informatie kunt toevertrouwen. Als er een grote kans is dat je gemeen tegen jezelf gaat zijn, gebruik je liever een smoesje. Net zoals kinderen liegen omdat ze bang zijn dat ze op hun kop gaan krijgen als ze de waarheid vertellen.

Zodra je eerlijk bent, is er geen twijfel meer of je aan het uitstellen bent of niet. Klinkt flauw, maar het is echt zo: je wéét het gewoon.

Vind je het lastig om eerlijk naar jezelf te zijn?

Voor mij helpt het als er iemand naar me luistert en me bevraagt. Voor mij is het mijn coach. Zij helpt me om mijn gedachten ‘uit te stallen’ en te bekijken. Door een coachsessie in te plannen, creëer ik een veilige situatie voor mezelf waarin ik me gesteund voel om onder ogen te zien wat er aan de hand is. En het is heel fijn dat m’n coach me dan ook nog helpt om niet mee te gaan in het verhaal dat de kritische stemmetjes in m’n hoofd me vertellen.

Lijkt jou dat ook wel wat? Ik kan je helpen. Boek een gratis online Waarmaaksessie via de knop hieronder. Dan kun je kennismaken met mij en mijn werkwijze en ervaren hoeveel lichter je je voelt zodra je jouw gedachten en gedrag op een eerlijke en vriendelijke manier onder ogen ziet.