Skip to content

Ik doe niet genoeg, ik moet meer doen

Heb je vaak het gevoel dat je niet genoeg doet? Dat je bijvoorbeeld meer marketing zou moeten doen, meer potentiële klanten zou moeten spreken, meer omzet zou moeten draaien?

Misschien voel je ergens zelfs dat het belangrijk is om te denken dat je meer zou moeten of kunnen doen. Dat het je motiveert.
Maar tot nu toe heb ik alleen gezien dat mensen er zenuwachtig van worden…

Sommigen gaan dan zoveel mogelijk klusjes doen, het liefst nog allemaal tegelijk ook. Zij gunnen zichzelf geen tijd meer om na te denken over wat de meest effectieve actie is. Gewoon zonder enige strategie als een kip zonder kop zoveel mogelijk doen. 

Anderen blokkeren juist volledig. Het vooruitzicht zoveel te moeten doen. Pfff. Het voelt overweldigend. Waar moet je in hemelsnaam beginnen? Bovendien voelt het nogal akelig, zo’n berg werk. Waarschijnlijk zijn er heel veel dingen die je een beter gevoel geven.
Opruimen.
Bridgerton kijken.
Boterhammen met hagelslag eten.
Ik noem maar wat 😉

Ik denk dus dat “ik doe niet genoeg” of het equivalent “ik moet meer doen” niet zo’n behulpzame gedachte is.
Het is bovendien zo vaag! 

Wat is genoeg

Genoeg betekent “zoveel als nodig is”. Genoeg staat dus altijd in relatie tot een gewenste uitkomst of een grenswaarde of zoiets. Maar als je denkt “ik doe niet genoeg” is dat vrijwel altijd in z’n algemeenheid. Je koppelt het niet aan een doel.

Of het doel waar je het onbewust aan gekoppeld hebt, heeft helemaal niks te maken met de actie die je doet. Je kunt nooit genoeg op social media posten om het doel te halen van je veilig voelen over je inkomen. Het is dan alsof je zegt ik ga zoveel koffiemokken afwassen als nodig is om mijn besteklade te vullen met vorken. Dat slaat nergens op.

Het wordt dus tijd dat je bewust gaat nadenken waar het eigenlijk over gaat. Genoeg voor wat? Wat is het doel?

Als je weet wat het is dat je wilt bereiken. Kun je ook definiëren wat “genoeg” is. Natuurlijk weet je niet altijd van tevoren hoe je iets moet doen of wat er precies nodig om het doel te bereiken. Maar je kunt wel een hypothese formuleren over wat genoeg is. En je kunt ook gewoon bepalen wat genoeg is. Wat is het dat je in een bepaald tijdvak wilt doen?

Samengevat: bepaal wat je doel is en vervolgens wat gedurende een bepaalde periode als “genoeg” telt. Bijvoorbeeld: ik wil graag 2 nieuwe klanten en daarom ga ik “zoveel als nodig“ gesprekken voeren met potentiële klanten. Op basis van resultaten uit het verleden, vermoed ik dat ik 5 gesprekken moet voeren. Ik plan dus in de komende week 5 gesprekken in, dat is genoeg.

Als het nodig is, kun je voor de onderliggende stappen ook bepalen wat genoeg is. Hoeveel mensen ga je bijvoorbeeld per dag uitnodigen om een verkoopgesprek in te plannen, om zo aan die 5 gesprekken te komen?

Jezelf ervan overtuigen dat genoeg echt genoeg is

Als je voor alle relevante dingen hebt bepaald wat genoeg is, maar de gedachte dat het “niet genoeg” is maakt je nog steeds zenuwachtig, dan kun je 2 dingen doen.

1. Verzin manieren om jezelf gerust te stellen als die irreële angst dat het niet genoeg is de kop op steekt.
Maak bijvoorbeeld een lijstje met argumenten waarom het wel genoeg is.
Bedenk wat het ergste is dat er kan gebeuren als het inderdaad niet genoeg blijkt. Hoe ga je daar dan mee om?
Besluit dat je het gewoon gaat proberen. Je gaat het experiment aan, ook al is het spannend. Ga ervaren wat er gebeurt als je besluit te geloven dat dit genoeg is.

2. Stel je definitie van genoeg bij naar een niveau waarop het echt onvermijdelijk is dat je het resultaat gaat halen. Als je op basis van eerdere gegevens weet dat je gemiddeld 5 gesprekken nodig hebt om 2 klanten te krijgen, besluit je bijvoorbeeld dat 15 gesprekken “genoeg” moet zijn.

Optie 2 is sneller, gemakkelijker en voelt veiliger. Maar optie 2 alleen helpt meestal niet. De angst dat je niet genoeg doet is geen reële angst, dus het aanpassen van de realiteit helpt niet om de angst weg te nemen. Er zit dan niets anders op, dan ook met optie 1 aan de slag te gaan.

Tegelijkertijd zijn de argumenten die je bij optie 1 verzint vaak makkelijker te geloven, als je jouw “genoeg” naar boven hebt bijgesteld. Het wordt daardoor gemakkelijker om te zien dat de angst irreëel is, absurd misschien zelfs.

Het blijft de waarheid

Het irritante aan gedachten is, dat je ze altijd kunt blijven denken. Het maakt niet uit hoeveel je doet. Je kunt altijd blijven geloven dat het niet genoeg is. Je kunt ook altijd bewijzen vinden die dat aantonen.

Het maakt niet uit of je doet wat je je voorneemt. Het maakt niet uit of je je doelen haalt. “Ik doe niet genoeg” is een gedachte die altijd een beschrijving van de waarheid kan blijven. Je hebt nooit elke seconde van de dag nuttig besteed dus in theorie kun je inderdaad altijd meer doen. Bovendien is niets ooit echt “af” of “perfect”. En natuurlijk kun je sneller nieuwe projecten verzinnen dan dat je ze kunt uitvoeren.

Het behalen van een doel of het structureel uitvoeren van een bepaalde hoeveelheid werk, gaat er dus niet voor zorgen dat je automatisch stopt met denken dat je meer zou moeten doen.

Het wordt waarschijnlijk makkelijker om je van die oude gedachte los te maken als je beter begrijpt waar het vandaan komt. Ga dus een laagje dieper op onderzoek naar wat de oorzaak is van de angst om niet genoeg te doen.
Wat mag je over jezelf denken als je dat magische “genoeg” zou halen? Denk je dat je dan pas trots op jezelf mag zijn?
Zit er een angst achter dat je zonder inkomen komt te zitten? Waarom zou dat een probleem zijn? Waarom denk je dat meer doen de oplossing is?
Voel je je pas nuttig en waardevol als je voortdurend aan het werk bent? Wat betekent het om productief te zijn? Is iemand die in zijn leven 1 briljant resultaat behaalt minder ‘goed’ dan iemand die elke minuut van de dag bezig is met relatief onbelangrijke dingen?

Oefenen, oefenen, oefenen

Daarnaast kun je heel praktisch gaan oefenen met alternatieve gedachten. Die oude gedachte “ik doe niet genoeg” gaat niet weg. Als je het al zo vaak gedacht hebt, is het gewoon onderdeel van de afspeellijst. Blokkeren kan niet. Maar je kunt wel op de denkbeeldige “volgende” knop drukken en expres iets anders denken. 
Ga dus op zoek naar iets dat jou instant beter doet voelen. Bijvoorbeeld “ik heb al veel bereikt”, “als ik gewoon het plan uitvoer, komt het goed” of “ik kan in dit moment een volgende stap zetten.” Dit zijn zomaar wat voorbeelden, neem de tijd op uit te vogelen wat voor jou werkt. 
Experimenteer met gedachtes die jou een beter gevoel geven en zodra je iets hebt gevonden: oefenen!

Je zult zien dat je minder stress en overwhelm gaat ervaren, als je blijft oefenen met die nieuwe gedachte en steeds meer loskomt van “ik doe niet genoeg”.

Ironisch genoeg ga je daardoor juist steeds meer resultaten bereiken!

Hulp nodig?

Het kan zijn dat alleen al je bewust worden dat je dit denkt, zorgt voor een instant verandering. Het kan ook zijn dat je maanden nodig hebt om echt verschil te gaan zien.

Hoe het voor jou ook gaat:
Je doet het goed.
Dit hoort erbij.

Vind je dat lastig te geloven? Ik help je graag verder. Boek een gratis Waarmaaksessie via de knop hieronder.