Skip to content

Stoppen met uitstellen is een vaardigheid

Als ik zeg dat ik van mijn uitstelgedrag af ben, lijkt het misschien alsof dat er een moment is geweest waarop alle puzzelstukjes samenvielen. Een moment waarop mijn uitstelgedrag poef in een glitterig rookwolkje verdween. Het lijkt een doel dat je kunt bereiken, zoals je de top van een berg bereikt.

De werkelijkheid is rommeliger. Het is niet altijd duidelijk of je “er bent”. Uitstelgedrag is geen ziekte waar je plotseling van genezen bent. Doen wat je je voorneemt is een vaardigheid. Een oefening.

Er zal tot in de eeuwigheid een stemmetje zijn dat je ervan probeert te overtuigen nog een aflevering van je favo serie te kijken.
Er zal tot in de eeuwigheid een stemmetje zijn dat je ervan probeert te overtuigen dat je niet gedisciplineerd genoeg bent, dat je meer kunt, dat het beter moet.

Wat betekent het dan, als ik zeg dat ik van mijn uitstelgedrag af ben, en dat ook jij ervan af kunt komen?

Ik zie uitstelgedrag als een stressrespons. Het is een manier van omgaan met stress, spanning, overwhelm. Het is bovendien een manier die (tijdelijk) goed werkt. Weg bewegen van wat je als de oorzaak van de stress ziet, jezelf afleiden van het onprettige gevoel. Het werkt echt, je voelt je even wat beter.

Uitstelgedrag is dus geen ziekte, het is een geweldig beschermingsmechanisme.
Het is onmogelijk en ook onwenselijk om de stekker uit dat beschermingsmechanisme te trekken.

Als ik zeg dat ik van mijn uitstelgedrag af ben, bedoel ik dat het niet meer iets is dat buiten mijn controle ligt, dat het niet meer voelt als iets dat me overkomt. Het betekent dat ik ook andere opties heb om met spanning, overwhelm en stress om te gaan. Het betekent dat ik mezelf kan bijsturen. Dat ik niet automatisch in een vicieuze cirkel terecht kom van uitstellen, me rot voelen, nieuwe plannen maken, nog meer stress creëren voor mezelf, nog meer uitstellen etc.

Het is een perfectionistische illusie om te denken dat je altijd zin hebt om het werk te doen dat hoort bij de resultaten die je graag wilt behalen. De neiging om iets anders te gaan doen zal altijd blijven bestaan.

Er is niks mis met je als je liever in bed blijft dan dat je aan het werk gaat. Er is niks mis met je als je tegenzin hebt. Het is niet erg als je een klus een paar dagen voor je uitschuift. Dat is normaal, menselijk gedrag.

Het doel is niet een perfecte robot te worden die onvermoeibaar de hele dag taakjes uitvoert. Het doel is dat je niet langer je werktijd vult met denken over hoeveel beter je het zou moeten doen, maar in plaats daarvan een extra uurtje middelmatige, rommelige, imperfecte actie onderneemt. 

Van je uitstelgedrag afkomen wil niet zeggen dat je nooit vermijd waar je geen zin in hebt, het wil zeggen dat je ook, daarnaast, in staat bent om dat waar je geen zin in hebt wél te doen.

Als je goed kijkt, zie je dat je die vaardigheid al in je hebt. Ik weet zeker dat je minstens 50 dingen kunt bedenken die je gedaan hebt terwijl je er geen zin had. En ik durf te wedden dat je in 49 van die gevallen hebt geaccepteerd dat je geen zin had, zonder jezelf erom te veroordelen. Dat je jezelf hebt getroost, dat je de taak die je te doen stond hebt gerelativeerd, of dat je een manier gezocht hebt om het minder vervelend te maken.
Stressniveau omlaag, uitstelgedrag opgelost.
Het enige dat je te doen hebt is blijven oefenen, tot in de eeuwigheid.

PS: Ik kan je ook helpen om ook de oorzaken van de stress, spanning en overwhelm aan te pakken. Zodat je minder vaak in de situatie komt dat je de neiging krijgt uit te stellen, zodat je minder vaak tegenzin en weerstand ervaart. Lijkt je dat wat? Boek een gratis Waarmaaksessie in, dan bespreken we hoe ik je kan helpen.

GRATIS DOWNLOAD

Uitstelgedrag aanpakken

Ontdek waarom je uitstelt door brutaal eerlijk én aardig tegen jezelf te zijn. 

Zodra je weet wat er aan de hand is, kun je het oplossen

.

GRATIS DOWNLOAD

Uitstelgedrag aanpakken

Ontdek waarom je uitstelt door brutaal eerlijk én aardig tegen jezelf te zijn. 

Zodra je weet wat er aan de hand is, kun je het oplossen

.