Skip to content

Voorkom deze denkfout als je goede voornemens gaat vaststellen

Nu het nieuwe jaar nadert, popt “goal setting” weer overal op. En ik erger me kapot.

Verschrikkelijk irritant, die goeroes die van die grote doelen als een worst voor je neus houden. Ze doen alsof het allemaal goed komt met jou en je leven, als je dat ene doel maar bereikt.

Bovendien doen ze alsof het makkelijk is: je hoeft ‘alleen maar’ je belemmerende overtuigingen los te laten en jezelf te pushen. No excuses.  

Oh en koop natuurlijk vooral ook hun overpriced programma en waarin ze blijven herhalen dat je het gewoon moet doen (zonder uit te leggen hoe dan).

Dingen als een marathon lopen – de reden dat we het willen, is meestal uit een soort angst of ontevredenheid. We denken dat we eindelijk gelukkig gaan zijn, dat we bewonderd zullen worden (door anderen én door onszelf) als we dat ene doel halen.

Alsof je brein stopt met gedachten produceren uit de categorie “ik ben niet goed genoeg”, als je het voor elkaar krijgt om je lijf 42 kilometer over asfalt voort te bewegen…

Bovendien is het onmogelijk om een doel te halen als je enige motivatie is “je goed voelen over jezelf”. Het toewerken naar een doel voelt het meest van de tijd juist verschrikkelijk rottig.

Als je gewend bent te denken dat het beter moet, dat jij beter moet, is een half uur zweterig, hijgend en puffend in strakke kleren over straat gaan niet bevorderlijk.

Je gaat niet voortdurend positief over jezelf denken alleen maar omdat je bent gaan hardlopen.

Sterker nog, tijdens het hardlopen denk je waarschijnlijk hoe stom het is dat je nu al buiten adem bent, dat je toch eigenlijk geen wandel-pauze nodig zou moeten hebben, dat je tot nu toe altijd bent gestopt, dat je niet gedisciplineerd bent, dat je op je hoede moet zijn voor zelfsabotage.

En omdat er dus geen tekenen zijn dat het hardlopen je dichter bij je eigenlijke doel brengt van jezelf gedisciplineerd vinden, kun je het hardlopen net zo goed een keer overslaan. Toch?

Vooral op die dag dat er natte sneeuw valt, of de wind guur is, of als je eigenlijk ook nog boodschappen moet doen, of wanneer er een belangrijke deadline op je werk is, etc.  

Het goeroe-advies om je “zelfsaboterende” kant te vermorzelen, gaat ervan uit dat jouw doelstellende kant gelijk heeft. Maar dat is complete onzin.

Jouw doelstellende kant verzon dat je over jezelf zou gaan denken dat je gedisciplineerd bent, als je ging hardlopen.

Je “zelfsaboterende” kant besloot dat het niet werkt, dat je net zo goed kunt stoppen.

Ik zeg: good call!

Die kant van jou, die je nu als lui wegzet, heeft gelijk. Hardlopen draagt inderdaad niet bij aan je uiteindelijke doel: anders over jezelf denken.

Als je jezelf wilt zien als iemand die gedisciplineerd is, is dát wat je moet trainen.

Geef je brein de opdracht bewijs te verzamelen van discipline. Zodra je opmerkt dat je in een negatief gedachtencirkeltje zit: stuur jezelf bij door expres je aandacht te richten op de manieren waarop je wél gedisciplineerd bent.

Nee, je houd jezelf daarmee niet voor de gek. En nee, het gaat er ook niet voor zorgen dat je alleen nog maar op de bank gaat liggen.

Als je jezelf eenmaal ziet als iemand die gedisciplineerd is, kun je opnieuw nadenken of je überhaupt wil hardlopen.

En als je daar dan toe besluit, is het 100x makkelijker vol te houden.

Omdat jij gedisciplineerd bent, remember?

Als zelfdiscipline cultiveren ook bovenaan jouw voornemens-lijstje staat, is het Waarmaaklab echt iets voor jou. We pakken jouw (on)vermogen om te doen wat je van plan bent bij de bron aan.

Dan kun je nog voor de zomer beginnen met nastreven van welk je dan ook kiest.

En dan hoef je volgend jaar dus niet wéér hetzelfde voornemen te hebben…

Plan een afspraak in voor een kennismakingsgesprek via de knop hieronder.

GRATIS DOWNLOAD

Uitstelgedrag aanpakken

Ontdek waarom je uitstelt door brutaal eerlijk én aardig tegen jezelf te zijn. 

Zodra je weet wat er aan de hand is, kun je het oplossen

.

GRATIS DOWNLOAD

Uitstelgedrag aanpakken

Ontdek waarom je uitstelt door brutaal eerlijk én aardig tegen jezelf te zijn. 

Zodra je weet wat er aan de hand is, kun je het oplossen

.