Skip to content

Waarom je je nooit aan je voornemens houdt

Uitstelgedrag, procrastinatie, een chique naam voor wat uiteindelijk neerkomt op “niet doen wat je je voorneemt”.

Wie ervan af wil, en dus wil gaan doen wat die zich voorneemt, focust vaak op het DOEN: nieuwe planningsmethode, andere to-do app, wilskracht, motivatie, schop onder de kont.


Nou is bestraffing en dwang sowieso niet de beste manier om duurzame gedragsverandering te bewerkstelligen… maar daarnaast vergeten we aandacht te besteden aan het VOORNEMEN deel.
Dat is namelijk meestal waar de ellende begint.

De 3 meest voorkomende fouten bij het maken van voornemens vind je hieronder. Met de oplossing natuurlijk.  

1. Je voornemen is niet realistisch en niet haalbaar

Vooropgesteld: ik ben helemaal vóór het hebben van grootse dromen en het stellen van gedurfde doelen. Ik ben de laatste die zegt dat je iets niet kunt bereiken.
Maar de voornemens die ik vaak langs zie komen, zijn fantasieën. En fantasieën, die kún je niet waarmaken.

“Ik heb eigenlijk niet echt meer bewogen sinds de laatste gymles op de middelbare school. Maar vanaf maandag ga ik 3x per week een half uur hardlopen. Elke week.”

“Ik kon me er de laatste maanden niet toe zetten ook maar 1 woord te schrijven, maar morgen ga ik er eens goed voor zitten en dan maak ik het hele rapport af.”

De enige manier om dit soort “voornemens” waar te maken, is met een toverstokje.
Alsof je vanaf maandag op magische wijze geen mens meer bent.
Alsof je morgenochtend helemaal niet meer van Netflix, warme dekens en fijne bankstellen houdt.
Alsof je op 1 januari wakker wordt met de meest indrukwekkende hoeveelheid wilskracht die de wereld ooit heeft aanschouwt.
Dat gaat ‘m niet worden…

De oplossing

Maak een micro-voornemen. Roep niet dat je 3x per week gaat hardlopen, maar besluit bijvoorbeeld eerst eens om 1x per week te bewegen (maakt niet uit hoe) tot je hartslag wat hoger is dan normaal en je een beetje begint te zweten.
Wees trots op jezelf, vier je succes, maak gebruik van het momentum. Je bent iemand die regelmatig aan beweging doet!
Maak je voornemen pas groter als het je geen enkele moeite meer kost om je micro-voornemen uit te voeren. Neem kleine stapjes. Elke maand 1% meer doen, levert aan het eind van het jaar mega veel meer op, dan telkens voor 100% te gaan en het na een paar dagen weer opgeven zodat je weer bij 0 uitkomt (of zelfs onder het nulpunt…)

2. Je hebt geen onweerstaanbare reden

Waarom wil je dit eigenlijk?
Hoe ga je ervoor zorgen dat je volhoudt als het nieuwe ervan af is.  Als je er niet meer automatisch zin in hebt. Als er andere dingen zijn, die je oók wilt.
“Omdat het me leuk lijkt” is een perfecte motivatie om ergens mee te beginnen. Maar als je wilt volhouden, of een einddoel wilt bereiken, dan is er meer nodig.
Ook niet-aantrekkelijke redenen als “omdat ik mezelf anders lui vind” of “zodat ik misschien waardering krijg van anderen” zijn geen betrouwbare of duurzame brandstof voor het behalen van een doel.

De oplossing

Vind jouw échte reden. De diepere, onweerstaanbare reden. De reden die jou blijft voortstuwen ook als het tegenzit of als je gewoon geen zin meer hebt. Je vindt ‘m door minstens 3 x te blijven doorvragen: waarom? Je merkt het vanzelf als je dé reden hebt gevonden, je voelt het in je lijf: dit is het, dit wil ik echt.

Heb je je waarom?
Check je reden dan nog even met je voornemen. Gaat dit voornemen je  überhaupt vooruit helpen? En is het echt de beste manier om het doel te bereiken?
Misschien kun je zelfs beter bij het begin beginnen: als dit mijn behoefte is, hoe wil ik daar gehoor aan geven?

Bij veel mensen werkt het goed om gewoon die behoefte om te zetten in een intentie of voornemen. In plaats van “elke week hardlopen”, kan dan bijvoorbeeld “meer energie” het uitgangspunt zijn. Hardlopen kan een onderdeel zijn van het voornemen “meer energie”, maar de kans dat je je hele voornemen het raam uit gooit bij de eerste de beste regenachtige dag is veel kleiner geworden.

Schrijf jouw waarom op een post-it op de koelkast, zet een reminder in je telefoon, herhaal het elke dag tijdens het tandenpoetsen. Hoe je het ook doet: zorg ervoor dat je jezelf aan deze reden of behoefte herinnert, ook op momenten dat je hem niet ‘nodig’ hebt. Als het in je geheugen geprent is, kun je het makkelijker en meer automatisch oproepen als je een motivatie-dipje hebt.

3. Je hebt geen echt besluit genomen

Ik kan misschien wel..
Het zou leuk zijn als..
Ik ga proberen om..
Ik hoop dat..
Als alles volgens plan gaat, dan..
Nou, we zullen zien!

De meest voornemens zijn half-zachte ideetjes, kleine wensen. Geen besluiten, geen keiharde commitments.  
De ultieme test: zou je mij 10.000 euro geven als je het niet doet?
Oké: bij leven en welzijn. Dat is de enige uitweg die ik je geef.
Kunnen we dat afspreken over jouw voornemen?

De oplossing

Denk eens aan iets waarvan je 100% zeker bent dat je het gaat doen.

Minstens 3x per week je tandenpoetsen.

Je kinderen van school halen.

Ben je er zeker van dat je het gaat doen? Waarschijnlijk is er geen greintje twijfel. Ja, duh, natuurlijk doe je dat. En prima, 10.000 euro weggeven als je het niet doet.  Bij leven en welzijn dan, hè. Ja hoor, dan is die 10.000 euro afgesproken.
 
Nou denk je misschien dat je kids van school halen anders is, dan bijvoorbeeld hardlopen. Dat je niet anders kán dan je kinderen van school halen. Maar dat is niet waar. Er is niets dat volwassenen op deze aardkloot MOETEN doen. Er is altijd een keuze. Elke keuze heeft consequenties, dat wel. Maar je kunt altijd kiezen welke consequenties je liever hebt.
Er zijn mensen die hun kinderen een paar uur op het schoolplein laten staan, tot ze zelf maar naar huis lopen.
Je kinderen van school halen is een keuze, een commitment.

En zo’n zelfde commitment kun je voelen voor wat het dan ook is dat je wilt doen.

Denk nog eens aan het voornemen je kinderen van school te halen (of iets anders dat je zeker weten gaat doen).
Hoe voelt dat?

Hoe voelt het in je lijf om 100% zeker te zijn dat je het gaat doen?
En wat denk je over die actie die je hoe dan ook gaat uitvoeren?
  
Dit kun je ook denken en voelen over je nieuwe voornemen. Het enige dat daarvoor nodig is, is een besluit.

Wat je ook doet, beloof me dit

Als leren te vertrouwen op jezelf, doen wat je je voorneemt of stoppen met uitstellen op je wensenlijstje voor het nieuwe jaar staan. Maak dan alsjeblieft alleen voornemens die je op deze 3 fouten hebt gecheckt.
Ook al denk je misschien dat het belachelijk is om een micro-voornemen te hebben, dat het op die manier allemaal niets voorstelt en dat je dan net zo goed niets kunt doen….  Please please please, geloof me. Dát je het doet is belangrijker dan wát je doet.
Dus committeer jezelf aan eens per week 1x opdrukken. Beloof jezelf dat je 5 minuten per werkdag schrijft.  
Zorg ervoor dat je werkelijk kunt doen wat je je voorneemt. Beter met kleine stapjes gestaag doorgaan dan groots beginnen en meteen weer opgeven. Je zult zien dat het werkelijk doen, het behalen van je doel, hoe klein ook, helpt om discipline te kweken. Dit is wat er nodig is om op jezelf te leren vertrouwen.