Skip to content

Waarom productiviteitstips niet werken

Je hebt het waarschijnlijk allemaal geprobeerd: planningen gemaakt, pomodoro timers gezet, de rotklus eerst gedaan (of, nou ja… dat zou je gedaan hebben als je niet de hele dag Workin’ Moms had gekeken), je hebt je taken opgedeeld in kleine stapjes, de eerstvolgende actie bepaalt en accountability partners ingezet.

En toch stel je je werk uit. Toch laat je je goede voornemen na 2 dagen versloffen. Want productiviteitstips en timemanagementmethodes helpen niet als je last hebt van uitstelgedrag.

Het probleem met al die tips, trucs en planningen, is dat je daarmee alleen focust op wat je wel en niet doet. Maar je acties worden door je emoties aangedreven en beïnvloed. En emoties worden veroorzaakt door je gedachten – door jouw interpretatie van de werkelijkheid.

Als je probeert alleen de actie te veranderen, dan blijven je gedachten over de taak en dus de emotie hetzelfde. Dat betekent dat je jezelf moet dwingen om iets te doen, terwijl het nog steeds afschuwelijk voelt. Je gaat tegen je gevoel in. De kans dat dat langere tijd werkt is nihil.

Als het eventjes wél lijkt te werken

Toch herken je waarschijnlijk wel dat het een paar dagen (of een paar uur) wél werkt. Je voelt je geweldig, en je bent hyperproductief. Dat komt doordat je eventjes gelooft dat je de oplossing hebt gevonden. Je denkt “Ik kan dit, dit gaat lukken”. Je voelt je zelfverzekerd, enthousiast, vastberaden. Dus je gaat aan het werk, zonder uit te stellen. Dat is niet magisch. Je hebt gewoon je gedachten en je gevoelens verandert, zonder dat je het zelf door hebt.

Maar dan gaat het toch weer mis

Waarschijnlijk heb je jezelf jaaaarenlang geoefend in het denken van dingen als “dit is moeilijk”, “ik heb hier geen zin in”, “ik weet niet hoe dit moet”, “ik doe het niet goed”. Er is dus maar een heel klein beetje tegenslag voor nodig om die gedachten weer te triggeren. Je voelt je meteen weer angstig, schaamtevol of overwhelmed. En dus ga je weg van de taak, omdat je de taak koppelt aan het gevoel.

Na een tijdje is de “magische kracht” van de nieuwe planner dus uitgewerkt. Je hebt niet in de gaten dat je gedachten en emoties los staan van de methode die je gebruikt. Je hebt niet door dat wat er in je hoofd en lijf gebeurde, de reden was voor het wel of niet “werken” van de methode.

Dus laat je de tips weer varen, en besluit je dat er iets grondig mis met je is.

Wat echt werkt

Het goede nieuws is dat het niet aan jou ligt dat die tips, trucs en systemen niet werken als je last hebt van uitstelgedrag. Dat is 100% logisch en normaal. Het zijn goede oplossingen, maar ze passen niet bij het probleem.

Er is niks mis met jou. Ook jij kan leren doen wat je je voorneemt – als je maar de juiste oplossing voor het echte probleem gaat inzetten.

Het is belangrijk dat je inzicht krijgt in de gedachten en gevoelens die maken dat je van je taak weg wilt, zodat je die kan vervangen door de gedachten en gevoelens die je nodig hebt om de gewenste acties wél uit te voeren en de resultaten te behalen die je werkelijk wilt.

Dat klinkt simpel, en dat is het eigenlijk ook. Maar het kan lastig zijn om zelf te zien wat er gebeurt. Hoe het tot nu toe geweest is, is voor jou zó logisch en bekend. Je hebt niet in de gaten dat je de dingen ook anders zou kunnen zien. Het is fijn als een buitenstaander je dan helpt.

Als coach is dat wat ik voor mijn klanten doe. Ik help hen zien wat er in hun hoofd omgaat. Want alleen wat je ziet, kun je veranderen. Benieuwd wat er in jouw hoofd te ontdekken valt?

Plan een gratis Waarmaaksessie door me een berichtje te sturen via de knop hieronder.